Vážená paní poslankyně, vážený
pane poslanče,
v souvislosti se zítřejším
prvním čtením poslanecké novely tabákového zákona si Vás dovoluji opětovně
oslovit a obrátit Vaši pozornost na několik největších absurdit, které návrh
obsahuje.
1) Likvidace dětských koutků
Návrh absolutně zakazuje osobám
mladším 18 let navštěvovat provozovny o velikosti do 80 m2, a to bez
ohledu na to, jestli se v nich kouří. To znamená, že se svými ratolestmi
nebudete moci zajít do menšího divadla či jiného zábavního podniku. Paradoxně
ani do dětské herny či koutku, které vídáme například v obchodních
centrech.
2) Provozovny do 80 m2 budou automaticky kuřácké
Provozovatel nebude rozhodovat,
zda jeho provozovna bude kuřácká nebo nekuřácká. Podle úpravy platné před
zavedením plošného zákazu se provozovatel rozhodnout mohl. Když jeho rozhodnutí
někdo nerespektoval, dopustil se přestupku. Podle návrhu se však kuřák, který
přání provozovatele respektovat nebude, přestupku nedopustí. Provozovatel,
který by chtěl mít nekuřáckou provozovnu, se tak dostane do velmi složité
situace.
3) Hosté budou klamáni, že se v provozovně nekouří
Návrh povoluje kouření, ale
ponechává stávající povinnost označovat provozovny nálepkou „Kouření zakázáno“.
Hosté tedy dopředu nebudou informováni, jestli provozovna má vyhrazený prostor
ke kouření nebo je kuřácká celá.
4) Namísto „zmírnění“ přichází mnohem více regulace
Kuřárny budou muset splňovat
řadu nových dispozičních, technických a provozních parametrů. Velkým investicím
se proto nevyhnou ani provozovny, které před zavedením zákazu kouření stavebně
oddělené prostory vyhrazené ke kouření měly. Namísto jednoduchého a respektovaného
pravidla o nekouření uvnitř má existovat řada výjimek, podmínek a povinností.
Jejich výsledek může být jediný: všudypřítomný kouř.
5) Nejrůznější výjimky zakládají nerovnost mezi provozovateli, a mohou být shledány
protiústavní
Protiústavní výjimky shledal
například Spolkový ústavní soud. Český Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 18. 4. 2018 rozhodl takto:
„Takovéto
řešení [stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření ve smyslu § 10] není
způsobilé zcela zamezit negativním účinkům kouření osob, které by tento prostor
využívaly. Ani v takovémto případě nelze vyloučit, že v určité míře bude
docházet k pronikání kouře do jiných prostor provozovny. [...]
Zdraví
zaměstnanců ve stravování je v kuřárnách poškozováno i v případě, že je v nich
dodržován zákaz obsluhy. [...]
V souhrnu jsou tedy kuřárny prostředkem, který nechrání zdraví populace a nezajišťuje vynutitelnost zákona ani přibližně srovnatelně jako nyní napadený
zákaz. Současně jsou nákladnější i náročnější pro provozovatele stravovacích zařízení,
kteří jsou pak vystaveni větší míře možných sankcí ze strany státu za
nedodržení přesných technických i funkčních podmínek zřízení kuřáren.
[...]
Úplný
zákaz kouření představuje standardní řešení, jež ostatně není nijak výjimečné
ani v jiných zemích.“
Prosím Vás proto o zamítnutí návrhu.
Děkuji Vám za přečtení této
zprávy.
Tomáš Kindl
Žádné komentáře :
Okomentovat